FANDOM

2 - Kopia.png

Chart Afgański

Chart Afgański

Z angielskiego - Afgan Hound

Inne nazwy - Baluchi Hound, Sage Baluchi

Kraj pochodzenia - Afganistan

Waga -

20-25 kg (psy), 15-20 kg (suki).

Wzrost -

68-74 cm (psy), 63-69 cm (suki).

Długość życia -

10-15 lat

FCI

Grupa X ( Charty ), sekcja 1, numer wzorca 228.

CECHYEdytuj

` Pielęgnacja - Trudna

` Aktywność fizyczna - Wysoka

` Koszty utrzymania - Wysokie

` Pies przyjazny dziecku

` Dobrze stróżuje

Charakter układów z właścicielem

( Pies tej rasy lubi dominować, jeżeli się mu tego nie zabrania. Polecany dla ludzi o zrównoważonym charakterze, którzy potrafią konsekwentnie i systematycznie wprowadzać elementy wychowawcze w życiu codziennym. Nie polecany dla osoby która wcześniej nie miała psa. )

HISTORIAEdytuj

Chart afgański jest uważany za najstarszą rasę psa domowego.

Jak mówi biblijna opowieść, Noe zabrał na swą arkę parę chartów afgańskich.

AfganHound.png

Afgan Hound

Charta można oglądać także na tkaninach odnalezionych w Grecji, na egipskich papirusach, a nawet na ścianach jaskiń w północno-zachodnim Afganistanie.

Mimo to, nie ma zgodności, czy chart afgański jest przodkiem wszystkich psów typu „greyhound", czy też sam pochodzi od greyhounda. Białą plamą w historii afgana jest okres między starożytnym Egiptem, a momentem jego pojawienia się w Afganistanie, którego surowy klimat wpłynął na wykształcenie u tej odmiany charta szaty o długim i jedwabistym włosie. Według niektórych znawców chart afgański został przywieziony do Afganistanu z Bliskiego Wschodu przez kupców. Powszechna jest też teoria, że chart afgański został w którymś momencie rozwoju sparzony z chartem perskim saluki — pustynnym psem myśliwskim, który podobnie jak Afgan Hound - też jest uważany za jedną z najstarszych ras psa domowego.

2 (2).png

Zardin

Nazwa rasy pochodzi od nazwy kraju, gdyż właśnie z Afganistanu trafiły do Europy pierwsze okazy. W roku 1907 charta afgańskiego sprowadził do Europy angielski kapitan John Barff. Zardin , bo tak wabił się pies Barffa, był pierwszym okazem afgana, który został pokazany w Europie na wystawie psów. Zardin posłużył również za model do opracowania wzorca rasy. W latach 20. charty afgańskie były bardzo popularnymi psami wystawowymi. W roku 1926 założony został Klub Charta Afgańskiego, a sama rasa została uznana przez angielski Kennel Club.

W tym samym roku chart afgański wylądował na kontynencie amerykańskim, gdzie natychmiast stał się bardzo modny. Amerykański Kennel Club zatwierdził rasę w roku 1948. W roku 1957 pies rasy chart afgański zdobył prestiżową nagrodę Best in Show („Najlepszy Pies Wystawy") na Westminster Dog Show (Westminsters-ka Wystawa Psów), co przyczyniło się do zwiększenia popularności tej pięknej rasy. Wzrost zainteresowania chartem afgańskim przypadł na okres młodzieżowej subkultury lat 60. Afgan stał się wówczas modnym dodatkiem dla ludzi, którzy niestety rzadko rozumieli jego naturę czy potrzeby.

rasy-psow.com

WYGLĄDEdytuj

Czaszka chartów afgańskich jest długa i niezbyt wąska, z wydatnym guzem potylicznym oraz dobrze zaznaczonym przełomem czołowo-nosowym. Oczy mogą być złociste, choć najbardziej pożądane są oczy ciemne. Mają one trójkątny kształt i są lekko skośne. Uszy są pokryte długim, jedwabistym włosem.
AfganHoundd.png

Afgan Hound

Są one osadzone z tyłu, nisko i opadają harmonijnie w dół. Długa i mocna szyja dobrze eksponuje głowę. Psy te mają dość długie kończyny w stosunku fo tułowia, płaski i umięśniony grzbiet oraz głęboką klatke piersiową. Kończyny przednie są proste i dobrze związane z grzbietem. Kończyny tylne są silne, dobrze ukształtowane. Psy te mają bardzo charakterystyczny miękki i sprężysty chód. Ogon niezbyt krótki i niezbyt mocno owłosiony. Jest on osadzony nisko i zakończony pierścieniem. Kiedy pies jest w ruchu, ogon noszony jest wysoko. Włos okrywowy długi, cienki i delikatny w dotyku. Długi włos okrywa całe ciało oprócz grzbietu, gdzie sieść jest krótka i zwarta. Długi włos występuje także w okolicy głowy - od czoła, ku tyłowi głowi tworzy on jedwabisty czub. Kufa pokryta jest krótkim włosem. Długi włos okrywa uszy i kończyny. W umaszczeniu dopuszczalne są wszystkie kolory.

Larousse, Psy i szczenięta

ZACHOWANIE I ZDROWIEEdytuj

Charty afgańskie są popularne w Europie, przede wszystkim w Wielkiej Brytanii, ale także i we Francji, 

2 - Kopia - Kopia - Kopia.png

Afgan Hound

głównie jako ekskluzywne zwierzęta do towarzystwa. Są cenione za wdzięk oraz radosne i miłe usposobienie.  Są inteligentne, łagodne i wrażliwe, bardzo szczere w kontaktach z opiekunami i mocno przywiązane do dzieci. Bywają jednak nieufne w stosunku do obcych. Chart afgański może być spokojny w mieszkaniu, ale jest on jednak przede wszystkim sportowcem, który uwielbia biegać. Należy mu więc zapewnić dużo ruchu, którego bardzo potrzebuje. Do chorób znamiennych dla rasy zaliczyć można alergie i raka. Jak większość chartów, wrażliwe są na anestetyki.

Larousse, Psy i szczenięta

Więcej z Fandomu

Losowa wiki