FANDOM

Saluki.png

Saluki

Chart Perski

Z angielskiego - Arabian Hound, Gazelle Hound, Persian Greyhound

Inne nazwy - Saluki

Kraj pochodzenia - Bliski Wschód

Waga -

20-27 kg (psy), nieco lżejsze (suki).

Wzrost -

58-71 cm (psy), nieco mniejsze (suki).

Długość życia -

12-14 lat

FCI

Grupa X ( Charty ), sekcja 1, numer wzorca 269.

CECHYEdytuj

` Pielęgnacja - Łatwa

` Aktywność fizyczna - Wysoka

` Koszty utrzymania - Przeciętne

Charakter układów z właścicielem

( Pies tej rasy lubi dominować, jeżeli się mu tego nie zabrania. Polecany dla ludzi o zrównoważonym charakterze, którzy potrafią konsekwentnie i systematycznie wprowadzać elementy wychowawcze w życiu codziennym. Nie polecany dla osoby która wcześniej nie miała psa. )

HISTORIAEdytuj

Saluki jest jedną z najstarszych, o ile nie najstarszą z istniejących ras czystokrwistych.

ASaluki.png

Arab z psami saluki

Sumeryjskie rzeźby pochodzące sprzed 9000 lat przedstawiają psy podobne do saluki. Starożytni Egipcjanie  nazywali go „królewskim psem Egiptu" i otaczali dużą czcią. W grobowcach faraonów i członków egipskich rodzin królewskich odnaleziono zmumifikowane szczątki psów saluki. Wiele wieków później Arabowie czcili saluki jako świętego psa zesłanego przez Allacha. Nawet muzułmańscy tradycjonaliści uznają saluki, choć znane jest ich uprzedzenie do psów.

Na Bliskim Wschodzie saluki był wykorzystywany do szczucia gazeli i innej szybkonogiej zwierzyny. W Egipcie używano go razem z sokołami do polowań na gazelę. Sokół spadał na ofiarę, a saluki przytrzymywał ją przy ziemi aż do momentu przybycia myśliwych. W roku 1840 saluki trafił do Anglii, gdzie zaczęto polować z nim na zające. W latach 20. naszego wieku rasa pojawiła się w Stanach Zjednoczonych, a jej oficjalne uznanie przez amerykański Kennel Club nastąpiło w roku 1927.

Nazwa charta perskiego saluki pochodzi od starego miasta położonego w południowej Arabii.

rasy-psow.com

WYGLĄDEdytuj

Charty perskie łączą siłę i zręczność z wdziękiem. Mają one wąską, wydłużoną głowę osadzoną na giętkiej i umięśnionej szyi. Mają ciemne oczy o głębokim, łagodnym i bardzo przenikliwym spojrzeniu. Wydłużone, ruchome uszy pokryte są długim jedwabistym włosem i opadają tuż przy głowie.

Salukii.png

Saluki

Łopatki są mocno umięśnione i ułożone pod kątem. Klatka pierwsiowa jest wysoka, długa i dosyć wąska. Grzbiet szeroki, Budowa stawów skokowych przystosowana jest do szybkiego biegu oraz skoków. Charty perskie mają nisko osadzony i naturalnie wygięty ogon ozdobiony pięknym włosem. Szata gładka i jedwabista. Tworzy ona niewielkie frędzie na kończynach i tylnej stronie ud, czasem także wełniste frędzle na udach i łopatkach. Istnieje także odmiana krótkowłosa, u której frędzle nie występują. W umaszczeniu dozwolone są wszystkie kolory i kombinacje kolorów. Niepożądane są maści pręgowane.

Larousse, Psy i szczenięta

ZACHOWANIE I ZDROWIEEdytuj

Charty afgańskie są popularne w Europie, przede wszystkim w Wielkiej Brytanii, ale także i we Francji, 

2 - Kopia - Kopia - Kopia.png

Afgan Hound

głównie jako ekskluzywne zwierzęta do towarzystwa. Są cenione za wdzięk oraz radosne i miłe usposobienie.  Są inteligentne, łagodne i wrażliwe, bardzo szczere w kontaktach z opiekunami i mocno przywiązane do dzieci. Bywają jednak nieufne w stosunku do obcych. Chart afgański może być spokojny w mieszkaniu, ale jest on jednak przede wszystkim sportowcem, który uwielbia biegać. Należy mu więc zapewnić dużo ruchu, którego bardzo potrzebuje Psy rasy Saluki mogą chorować na dysplazję stawów, zapalenie spojówek, a także mogą mieć problemy związane z uszami.

Larousse, Psy i szczenięta

Więcej z Fandomu

Losowa wiki